Mønstre – mandagstema.

4. maj 2009 at 09:12 16 kommentarer


Denne uges mandagstema er mønstre.  Der er mange former for mønstre  – min første tanke er de følelsesmæssige mønstre vi alle har fået indlært gennem de erfaringer vi har. Der er hensigtsmæssige mønstre og der er mindre hensigtsmæssige mønstre, jeg tror vi alle har begge dele. 

De hensigtsmæssige mønstre hjælper os til, at agere hensigtsmæssigt i forskellige situationer, vi er qua dem istand til, at tænke og handle i alle livets udfordringer, store som små. 

De uhensigtsmæssige mønstre kan begrænse vores liv og alt efter hvad det er for mønstre kan de være temmelig invaliderende for os. 

Men vi kan livet igennem ændre vores følelsesmæssige mønstre. Vi har mulighed for gennem tænkning og handling at udvikle vores mønstre. Det er det, der gør os mennesker så unikke. 

Jeg har valgt, at billedet til denne uges mandagstema skal være et billede af min røde kalender. Det er et fast mønster for mig, at bruge min kalender i hverdagen. Den giver mig overblik og styr på aftaler, privat og arbejdsmæssigt. Når jeg har overblik har jeg tryghed og når jeg er tryg har jeg mulighed for, at være i følelsesmæssig balance og det er vigtigt for mig i forhold til mine følelsesmæssige mønstre:) 

dsc03966

Se her hvordan de andre tolker denne uges tema:

Mandagstemaknapp

Entry filed under: Mandagstema. Tags: .

Justering. Så…

16 kommentarer Add your own

  • 1. Sister Bonde  |  4. maj 2009 kl. 10:02

    Meget smuk fortolkning Oline – tak for den.

  • 2. Sommertid  |  4. maj 2009 kl. 11:40

    Uff ja…eller nei..for deg er det sikkert en god ting å ha en kalender…for meg minner en slik en om tid og avtaler…fastlagte mønstre…noen slik har jeg ikke lenger..de få avtaler jeg har nå ..kan man legge inn i mobilen..så få er de…gudskjelov.

    Ha en toppers uke…med sol 🙂

  • 3. pernillepaa1.  |  4. maj 2009 kl. 11:44

    Hvor er det bare godt tolket Oline, du har helt ret i at vi handler ud fra vores mønstre
    God mandag til dig

  • 4. Anne-Lill  |  4. maj 2009 kl. 13:10

    Du har en løsning jeg aldri hadde tenkt på. Morsomt med originale løsninger 🙂

  • 5. Madame  |  4. maj 2009 kl. 13:17

    Det var en dejlig idé, at du tager udgangspunkt i vores følelsesmæssige mønstre – det havde jeg slet ikke tænkt på! Og kalenderen: Ja uha, tænk hvis min blev væk :O)

  • 6. Anette  |  4. maj 2009 kl. 14:53

    Du har helt ret – det er en god tolkning af mønstre. Jeg kan bestemt heller ikke undvære min kalender 😉 God mandag.

  • 7. henriette  |  4. maj 2009 kl. 15:04

    Det var et eksempel jeg rigtigt godt kunne lide. Der er nemlig mange mange mønstre i vores personlighed og i vores adfærd. Mønstre som er svære at ændre .

    Et smadder godt eksempel på ugens tema.

    Venlig hilsen
    Henriette
    http://defemibyen.blogspot.com/

  • 8. Petunia  |  4. maj 2009 kl. 15:10

    Flott vinkling på ukens oppgave:)
    Hadde ikke tent på det på denne måten…

  • 9. Randi's Tanker  |  4. maj 2009 kl. 16:55

    Fin tolkning av mandagstema mønster. Jeg hadde litt problem med å finne noe, men det løste seg til slutt. Og min tolkning er vidt forskjellig fra din.

    Velkommen på besøk!

  • 10. Evami  |  4. maj 2009 kl. 18:25

    JEg tekne også mønster/vaner i hverdagen,men fant ikke ut hvordan jeg skulle gjøre det.Men du har jo lørst det fortreffelig:)

  • 11. Randi  |  4. maj 2009 kl. 19:15

    Så flott tolkning, artig med noe annerledes! Fin uke til deg! Klem fra Randi**

  • 12. Melusine  |  4. maj 2009 kl. 19:28

    Denne løsningen likte jeg godt,
    å kunne være i følelsesmessig balanse har stor innvirkning på våre følelsesmessige mønstre i hverdagen 🙂

  • 13. Anne-Linn  |  4. maj 2009 kl. 21:26

    Helt ening. Hva skulle vi gjort uten kalenderen?!?! Da hadde det bare blitt rot for min del iallefall. Godt å kunne vite hva som skal skjer og hva som har skjedd 😉

  • 14. Marianne  |  5. maj 2009 kl. 09:25

    Flot tolkning af mønster – og lige et forsinket tillykke og tak for det flotte vejr, som jeg nød meget.

  • 15. Line  |  5. maj 2009 kl. 23:40

    Dette var ei flott tolkning, og visdomsord til ettertanke…

  • 16. Koselig  |  8. maj 2009 kl. 17:55

    Veldig bra tolkning på mønster. Dette var faktisk en av de tingene jeg tenkte på når jeg skrev ordet 🙂

    Jeg har et mønster også, jeg bruker sjelden eller altfor lite min bok… jeg burde bli flinkere!!!

Skriv et svar

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Lidt om mig

Jeg er en kvinde på 38 år, gift og mor til 3 skønne piger på 18, 15 og 10 år. Udover os 5 hører der også 2 skønne hunde af racen Kromfohrländer og1 kat til familien. Du vil her på siden blive præsenteret for livet og alt hvad det indebærer, set fra mit univers.

Nye kommentarer

Kontakt

Du er velkommen til, at kontakte mig på: olinesunivers@gmail.com

