Fortiden på Gl. Estrup.

21. februar 2009 at 15:08 7 kommentarer


Midt på Djursland ligger en af Danmarks bedst bevarede renæssanceherregårde Gammel Estrup. Herregårdenshistorie kan føres tilbage til 1300-tallet, og stedet blev i 600 år aldrig handlet, men gik i arv fra far til søn/datter. De to mægtige adelsslægter Brock og Schell havde sæde her, og de var i en lang periode blandt Danmarks største og rigeste godssamlere. Den sidste flyttede fra herregården i 1926 og ingen af hans 11 børn ønskede, at drive stedet videre. Gammel Estrup blev solgt til en svigersøn der senere stiftede landsbrugsmuseet. Idag findes der både landbrugsmuseum og herregårdsmuseum på stedet.

dsc04410aYngste og jeg har været på besøg i formiddag. Hun har været der tidligere og var min guide rundt på landbrugsmuseet. Jeg fik en meget fin og lærerig tur fra nutid og tilbage til stenalderen.  

dsc04414a

Flotte udstillinger gav et godt indblik i livet på landet i forskellige tider. Snakken gik og mange detaljer i indretning og udstyr blev drøftet. 

dsc04416aEn stor del af landbrugsmuseet indeholder alverdens maskiner og redskaber til arbejdet i marken. Efterhånden som vi nåede op i tidsalderen begyndte jeg, at kunne mindes maskinerne fra min barndom. I en af opstillingerne fandt vi også en telefon anno 1970 med drejeskive. Den syntes yngste var sjov, men også håbløs gammeldags og besværlig at bruge. 

dsc04423a

Efter af have set udstillinger med traktorer, hestevogne og gamle biler gik vi hurtigt gennem udstillingen der viste hvordan man igennem tiderne har slagtet og forarbejdet en gris. Heldigvis var yngste ikke interesseret i, at se nærmere på denne udstilling så vi hastede videre. 

En tur ud i det fri og tværs over gården. Her kom vi så til herregårdsmuseet. 

dsc04431aEn tur rundt igennem kirken, de herskabelige sale og det store køkken gav et godt indblik i livet på herregården gemmen tiden. Yngste var meget fascineret af de kæmpe store sale med smukke gobeliner og udsmykkede lofter. Sådan et sted ville hun rigtig gerne bo…

dsc04439aJeg var imponeret over de kraftige farver der er brugt i udsmykningen af væggene. 

dsc04442a“Det grønne værelse” var i et af de 2 ottekantede tårne. Yngste var helt sikker på, at kunne hun godt bo. Den grønne farve har man fået frem ved, at smøre arsenik på væggen, så den grønne farve er giftig i mere end en forstand.

dsc04434a3Gl. Estrup har skiftende udstillinger i årets løb ligesom de også har en stor barok- og bosquethave som vi ikke nåede at besøge idag. Men vi vender tilbage når haven står i fuld flor.

Entry filed under: Kultur. Tags: , , , .

Lilla lørdag. Sort – hvid søndag.

7 kommentarer Add your own

  • 1. Pernille  |  21. februar 2009 kl. 16:15

    Sådan nogle steder er guld værd. Både bare for at blive kloge på vores fortid, men også kulturværdien etc.
    Dejligt at høre om dagen og lækkert I havde nogle gode oplevelser 🙂

  • 2. Koselig  |  21. februar 2009 kl. 16:59

    Så utrolig flott. Jeg elsker å besøke slike steder og se og lære.
    Takk for at du viste fram dette 🙂

  • 3. Nille  |  21. februar 2009 kl. 17:40

    Hvor er der bare smukt! Jeg elsker herregårde, slotte… historie! Jeg ville have givet meget for at overtage sådan et sted – men selvfølgelig er det vanvittigt svært at vedligeholde i dag. Heldigvis er der da nogle der gør det på en gavnlig måde – og ikke kun til hoteller!

    Jeg tror faktisk, at de var ret glade for farver og mønstre dengang – tænk på deres tøj! Men det var jo et symbol på rigdom at kunne bruge farver.

    Det sted kunne jeg godt tænke mig at se!! Smukke billeder!

  • 4. olinesunivers  |  21. februar 2009 kl. 18:26

    Pernille:
    Jeg kan godt lide museer hvor man kan “mærke” fortiden og det kan man her.

    Nille:
    Ha-ha, jeg havde samme tanker. Tænk hvis jeg kunne bo der, jeg ville elske det lige indtil det skulle gøres rent og vedligeholdes:)
    Jeg tror du har ret i, at farverne signalerede rigdom. Udover de stærke farver var alle døre og en stor del af lofterne også malet i smukke motiver. Et besøg her kan absolut anbefales og vi blev slet ikke færdige idag, så vi vender tilbage.

  • 5. Madame  |  22. februar 2009 kl. 06:53

    Det lyder meget spændende – det vil jeg gerne opleve en dag, jeg elsker at læse om historie og at e fx Frilandsmusset ved København og Frederiksborg Slot ved Hillerød.

    Dine billeder er meget smukke!

  • 6. Anette  |  22. februar 2009 kl. 19:32

    Der er så hyggeligt på Gl. Estrup – jeg har ikke været inde på selve museet siden jeg var teenager men jeg har været til konfirmation i bygningerne ved siden af engang for nogle år siden og fornyligt var vi inviteret til barnedåb dér ved en niece men jeg var ikke med pga. sygdom desværre.

    Har i været i Den Gamle By? Der er også rigtig spændende synes jeg.

    Tror vi må overveje at besøge Gl. Estrup snart – vi har flere familiemedlemmer i Auning så det kunne jo være to fluer med ét smæk 🙂

    God søndag aften.

  • 7. olinesunivers  |  22. februar 2009 kl. 21:32

    Anette:
    Jeg har heller ikke været der siden jeg var barn, men det er absolut et besøg værd.
    Jo, vi har været i den gamle by. Der er også en dejlig stemning, både sommer og vinter.
    God søndag til dig.

Skriv et svar

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Lidt om mig

Jeg er en kvinde på 38 år, gift og mor til 3 skønne piger på 18, 15 og 10 år. Udover os 5 hører der også 2 skønne hunde af racen Kromfohrländer og1 kat til familien. Du vil her på siden blive præsenteret for livet og alt hvad det indebærer, set fra mit univers.

Nye kommentarer

Kontakt

Du er velkommen til, at kontakte mig på: olinesunivers@gmail.com

