Valentins dag.

14. februar 2009 at 07:35 20 kommentarer


Valentins dag

 

Valentineslegenden
Valentines dag har rødder helt tilbage til det 3. århundrede efter Kristus. 
Valentine legenden fortæller, at kejser Claudius, som førte mange krige, havde svært ved at få de unge mænd til fronten. Claudius ophævede alle forlovelser og ægteskaber i Romerriget og forbød de unge mennesker at gifte og forlove sig. En kristen præst, Valentinus, nægtede dog at følge kejser Claudius og viede i al hemmelighed mange af de unge. Da Claudius opdagede det, fængslede han Valentinus på livstid.

Valentines dag er en engelsk/amerikansk tradition, som vi har taget til os gennem de senere år.
Valentines dag sender man kort, blomster og gaver til den, man holder af, men endnu ikke er fast forbundet med. 
Valentines dag er den dag på året, hvor de fleste bliver gift i USA. 
Valentines symbolet er et rødt hjerte, og dagen kaldes i Sverige for Alle hjerters dag. (Fra www.arla.dk) 

Jeg fejrer ikke Valentins dag – endnu. Men som alt mulig andet fra amerika tror jeg, at jeg stille og roligt vender mig til det og tager det til mig. Men i år fejrer jeg ikke denne dag. 

Fejrer du valentins dag?

Entry filed under: Årstiderne. Tags: .

Vi må lære det må vi. Det gør de bare ikke eller gør de?

20 kommentarer Add your own

  • 1. Anne  |  14. februar 2009 kl. 07:46

    nej, det gør jeg ikke 🙂 men fejre heller ikke mors dag, fars dag og lignende dage…vil heller skønne på andre på tilfældige dage 🙂

  • 2. Nina  |  14. februar 2009 kl. 07:54

    Nej, vi fejrer den heller ikke. Men i sit stille sind kunne man da godt ønske sig, at manden havde fået en pludselig trang til at overraske 🙂

  • 3. Catarina  |  14. februar 2009 kl. 08:01

    Nej det gør jeg ikke og jeg kommer nok heller ikke til det – ligesom jeg ikke fejre halloween. Synes at man skal fejre kærligheden hver dag og nyde og værtsætte hinanden i hverdagen. 🙂

  • 4. olinesunivers  |  14. februar 2009 kl. 08:13

    Anne:
    Jeg vil også helst skønne på andre og skønnes på på tilfældige dage. Men alligevel nyder jeg mors dag!

    Nina:
    Præcist sådan har jeg det også. Så mon ikke vi er ved, at “tilpasse” os traditionen?

  • 5. pernillepaa1.  |  14. februar 2009 kl. 08:13

    Nej, jeg fejrer den ikke, men jeg er jo også single 🙂 alligevel kan jeg se at jeg har været inde det samme sted som dig og kigge for i går blev der handlet ind til den lille lakseting, der kommer en veninde i aften og så kan vi sidde og kigge hinanden dybt i øjnene mens vi spiser 🙂

  • 6. olinesunivers  |  14. februar 2009 kl. 08:19

    Catarina:
    Helt ening, men lur mig om jeg ikke fejrer dagen om nogle år! Jeg er så let, at lokke)

    pernillepaa1:
    Pas på Pernille, du er på vej i uføre:) Nej, vi fejrer jo bare kærligheden til hinanden og livet idag, at det så er Valentins dag er helt tilfældigt – eller noget!

  • 7. Losarinas mor  |  14. februar 2009 kl. 08:36

    Nix! Har en barnlig og umoden trod mod amerikanske festdage vi synes vi skal overtage 🙂

  • 8. Losarinas mor  |  14. februar 2009 kl. 08:37

    Der skulle stå; trods.. 🙂

  • 9. olinesunivers  |  14. februar 2009 kl. 09:04

    Losarinas mor:
    Hold fast!

  • 10. Madame  |  14. februar 2009 kl. 09:52

    Nej, vi fejrer den heller ikke, Oline – lige som Halloween. Vi overrasker hellere hinanden på helt tilfældige dage 🙂

  • 11. frnielsen  |  14. februar 2009 kl. 10:09

    Vi fejrer heller ikke valentins dag eller halloween – jeg blev faktisk temmelig overrasket, da der ringede på døren og der stod en flok spøgelser, som forventede at få slik 🙂

    Når min mand giver mig blomster eller noget – cirka hver 8 år 😉 så bliver jeg overrasket og glad 🙂 bryllupsdagen har han da vist husket 3-4 gange i de 25 år…. 😉

  • 12. Bente  |  14. februar 2009 kl. 10:30

    Nix, ingen valentinesdag her. Jeg kan kun tilslutte mig koret af kommentatorer, der afviser de ‘importerede’ mærkedage. Der er bestemt en kommerciel bagtanke … som jeg ikke bryder mig om.

    Mors og fars dag var min mor og jeg i øvrigt enige om at afskaffe, allerede mens jeg boede hjemme for maaaaange år siden. Af samme årsag som ovenfor …

  • 13. olinesunivers  |  14. februar 2009 kl. 10:35

    Madame:
    Hvor er det godt, at i husker at overraske hinanden løbende!

    frnielsen:
    Ha-ha, ja så handler det om at værdsatte det når det endelig sker. Det skulle jo også nødig blive en vane:)

    Bente:
    Jeg er egentlig enig med jer, men jeg kender også mig selv godt nok til, at det stille og roligt sniger sig ind på mig.

  • 14. Grønlandsposten  |  14. februar 2009 kl. 12:33

    Her bliver der heller ikke fejret Valentins dag. Tror faktisk ikke rigtigt, det er kommet til Grønland endnu! Er da godt nok taget nordpå for at besøge kæresten, men det blev den her weekend, fordi det var den eneste, det kunne lade sig gøre!

  • 15. Kari  |  14. februar 2009 kl. 14:23

    Vi fejrer ikke Vallentins dag her. Hvis sådan nogen ting skulle blive fejret, er det kun fordi jeg gør noget ved det. Gemalen er, efter snart 20 års sammenliv, først begyndt at huske min fødselsdag inden for de sidste 6-7 år.

    Tror mere der bliver vores børn der tager det på ligesom det er dem der hygger sig til Haloween.

  • 16. olinesunivers  |  14. februar 2009 kl. 17:20

    Grønlandsposten:
    Jeg håber i har en hyggelig weekend selv om det ikke er for, at fejre valentines dag.

    Kari:
    Jeg tror du har ret, vores børn tager traditionen til sig.

  • 17. Anette  |  14. februar 2009 kl. 19:15

    Nej det gør vi ikke. Jeg synes det er skønt at få blomster af min mand men ikke “bare” fordi det er Valentins Dag.

  • 18. olinesunivers  |  14. februar 2009 kl. 20:51

    Anette:
    Du har ret, jeg fik en smuk buket tulipaner af manden igår, bare fordi:)

  • 19. Tina - omme i London  |  14. februar 2009 kl. 23:05

    Vi kender nu Valentine’s day som en Engelsk tradition og her i huset bliver den altid markeret paa en eller anden maade. I det mindste med et lille kort, men ogsaa gerne med lidt pynt paa maden eller maaske en buket fra min elskede. I morges lavede jeg hjerteformet toast og aftensmaden var der ogsaa gjort lidt ekstra ud af. Vi skoenner skam paa hinanden hver dag, men jeg synes nu det er hyggeligt med maerkedagen ogsaa. 🙂

  • 20. olinesunivers  |  15. februar 2009 kl. 06:56

    Tina – omme i London:
    Det lyder dejligt med hjerte pyntet mad. At skønne på hinanden uden at det bliver en kamp om hvem der har købt det fineste eller dyreste er vel i bund og grund det det handler om – og så vil jeg også gerne fejre dagen.

Skriv et svar

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Lidt om mig

Jeg er en kvinde på 38 år, gift og mor til 3 skønne piger på 18, 15 og 10 år. Udover os 5 hører der også 2 skønne hunde af racen Kromfohrländer og1 kat til familien. Du vil her på siden blive præsenteret for livet og alt hvad det indebærer, set fra mit univers.

Nye kommentarer

Kontakt

Du er velkommen til, at kontakte mig på: olinesunivers@gmail.com

