En stille stund

23. december 2008 at 23:04 5 kommentarer


Det er hurtigt, at feriestemningen har indtaget huset og der er ændret på døgnrytmen. Yngste er netop puttet, det er et par timer eller 3 senere end normalt. Men lige nu er intet normalt for imorgen er det juleaften og derfor må alt gerne være anderledes end det plejer at være – og dog. For traditionerne skal vi holde, juleaften skal vi gøre som vi plejer.

Dagen skal starte langsomt, vi skal aflevere de sidste gaver og der kommer også nogen forbi med et par gaver her hos os. De skal ikke bære julen ud, så vi skal nyde sammen med dem. Vi skal ud, at gå en tur inden frokosten skal nydes. Derefter skal yngste og dem der har lyst hvile, så vi kan være friske til juleaften.

Vi starter juleaften tidligt i vores familie. Kl. 15.00 mødes vi alle til kaffe, i år bliver vi 12 hos mormor og morfar. Efter kaffen og pakkelegen er det tid til kirke for dem der har lyst. Jeg har lyst. Jeg holder så meget af stemningen i kirken juleaften, alle kommer med glæde og forventning.

Kl. 18.00 serveres julemiddagen, den er traditionel dansk julemad, steg og and med tilbehør. Ris ala mande med mandel til alle børnene:) og derefter dans om juletræet. Vi synger ikke skønsang i vores familie, men skidt med det vi synger og har det sjovt. Og så er det endelig tid til, at åbne pakkerne.

Kl. 24 er der midnatsgudstjeneste på det lokale kloster. Morfar er helt sikkert, at finde i kirken og han har i år fået lovning på, at ældste og mellemste gør ham følge. Det er en dejlig måde, at slutte juleaften på. Hvis jeg kan holde mig vågen tager jeg med.

Lige nu nyder jeg en stille stund i skæret fra juletræet. Jeg glæder mig til imorgen og mon ikke det bliver en juleaften som de andre, jeg håber det for traditionerne er til for, at blive fuldt!

Entry filed under: Tradition. Tags: .

Pretty woman Glædelig jul

5 kommentarer Add your own

  • 1. Marianne  |  23. december 2008 kl. 23:34

    Stilheden sænker sig og vi holder jul hjemme. Og jeg glæder mig. Jeg vil benytte lejligheden til at ønske dig og dine kære en glædelig jul og et godt og lykkebringende Nytår. Mange tanker her fra ønskeøen

  • 2. Madame  |  24. december 2008 kl. 06:24

    Det lyder som en helt skøn juleaftensdag, du har i vente, Olines. Glædelig jul til dig og din familie.
    Vi bliver kun tre i dag, men de næste dage tager vi revanche med resten af familien 🙂

  • 3. Anette  |  24. december 2008 kl. 08:16

    rigtig glædelig jul til jer. Det bliver en skøn. Vi skal samles i løbet af formiddagen og pynte juletræ óg ha frokost. Det er hyggeligt.

  • 4. Losarinas mor  |  24. december 2008 kl. 08:40

    Dét lyder som en dejlig da og aften , I har skabt traditioner for 🙂

  • 5. olinesunivers  |  24. december 2008 kl. 09:07

    Tak skal i have og rigtig glædelige jul til jer alle.

Skriv et svar

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Lidt om mig

Jeg er en kvinde på 38 år, gift og mor til 3 skønne piger på 18, 15 og 10 år. Udover os 5 hører der også 2 skønne hunde af racen Kromfohrländer og1 kat til familien. Du vil her på siden blive præsenteret for livet og alt hvad det indebærer, set fra mit univers.

Nye kommentarer

Kontakt

Du er velkommen til, at kontakte mig på: olinesunivers@gmail.com

